Ga met elkaar in gesprek over de volgende vragen:
Voor alle wegwerkzaamheden geldt dat er eerst een oplossing moet worden gezocht in maatregelen zonder verkeersregelaars. Pas wanneer alle mogelijkheden zijn uitgeput en deze maatregelen vanuit risicoafweging en/of verkeersafwikkeling niet toereikend zijn, kan overwogen worden verkeersregelaars in te zetten!
Tijdens deze toolboxmeeting besteden we aandacht aan de verkeersregelaar. Regel het verkeer nooit zelf, laat dit over aan een verkeersregelaar!
In de RI&E worden alle risico's meegenomen voor de wegwerkers die het werk uitvoeren, maar ook voor de wegwerkers die een afzetting plaatsen/ onderhouden en verwijderen én voor de in te zetten verkeersregelaars.
Enkele factoren waar rekening mee moet worden gehouden;
Daarnaast lopen verkeersregelaars ook andere risico's;
6. Hoge geluidsbelasting 7. Blootstelling aan fijn stof 8. Werken tijdens nachtelijke uren 9. Werken onder tijdsdruk 10. Agressief gedrag overige verkeersdeelnemers
Maatregelen die per risicofactor genomen kunnen worden zijn bijvoorbeeld;
1. Arbeidstijdenwet, taakroulatie 2. Veilige, goed zichtbare locatie met vluchtmogelijkheid 3. Plaats voor start werkzaamheden snelheidsbeperkende maatregelen, maximale snelheid van overige verkeer 50km/u 4. Beoordeel werklocatie voor start werkzaamheden, houd rekening met weersomstandigheden (regen, mist), verplichte zichtbaarheidskleding. 5. Plan (indien mogelijk) de werkzaamheden zoveel mogelijk buiten de spitstijden in 6. Verstrek indien nodig aanvullende pbm 7. Positioneer de verkeersregelaar buiten de gevarenzone, verstrek indien nodig aanvullende pbm 8. Arbeidstijdenwet, taakroulatie 9. Zorg voor voldoende verkeersregelaars zodat aflossing mogelijk is 10. Communiceer helder, houdt 2 tot 3 stappen afstand
Als er nog andere maatregelen denkbaar zijn die de risico's verder omlaag kunnen brengen, moeten deze worden genomen.
Daarnaast moet bij de inzet van verkeersregelaars ook voldaan worden aan de wettelijk bepaalde rust- pauzetijden en de beschikbaarheid van hygiënische voorzieningen (toilet, handwasstation, schaftruimte, e.d.).
N.B. Een verkeersregelaar is geen opsporingsambtenaar. Dat betekent dat hij of zij geen boete uit kan schrijven. Wel kan hij aangifte doen bij de politie als jij de aanwijzing niet opvolgt. Daar kun je dan achteraf wél een boete van krijgen. De boete die je krijgt is niet mild. Voor het ‘Niet opvolgen van aanwijzingen van verkeersregelaar/brigadier/bevoegd ambtenaar’ krijg je als automobilist een boete van maar liefst 390 euro en als fietser 150 euro(excl. 9 euro administratiekosten).
Een verkeersregelaar kan de volgende aanwijzingen gegeven, zie afbeeldingen hieronder:
Wanneer je het verkeer wilt regelen, moet je aan alle bovengenoemde eisen voldoen. Voldoe je aan één of meer van deze punten niet, dan is het verkeer regelen niet toegestaan!
Moet het verkeer toch geregeld worden en is er geen verkeersregelaar in de buurt? Vraag dan de politie het verkeer te regelen.